
Γιάννης Τσαρούχης (1910-1989)
Παίκτηs του μπάσκετ, 1949

Γιάννης Τσαρούχης (1910-1989)
Παίκτηs του μπάσκετ, 1949
Κάποτε στο Ζάππειο η έκθεση των ανδρικών γυμνών του Γιάννη Τσαρούχη (Δ’ Πανελλήνια έκθεση, 1952) προκάλεσε την παρέμβαση της αστυνομίας. Ο ζωγράφος, πολύ νωρίς, είδε στα ανδρικά μοντέλα της εποχής το ήθος των αρχαίων αγαλμάτων. Και δεν τον σταμάτησε τίποτε, ούτε βεβαίως η κρατική καταστολή.
Ο Γιάννης Τσαρούχης (1910-1989) ζωγραφίζει αυτό που βλέπει και το ζωγραφίζει όπως το βλέπει. Τόλμησε ν’ αποδώσει έναν παίχτη του μπάσκετ, μόλις το 1949, σε μία στάση μνημειακή, μπροστά από ένα σκηνικό που μοιάζει θεατρικό. Εκεί, βλέπει κανείς την χρωματική επίδραση του Ματίς, περασμένη όμως μέσα από την Ανατολή, το φαγιούμ, το Βυζάντιο και, βέβαια, τον Θεόφιλο που τόσο αγάπησε ο Τσαρούχης.
Κάποτε στο Ζάππειο η έκθεση των ανδρικών γυμνών του Γιάννη Τσαρούχη (Δ’ Πανελλήνια έκθεση, 1952) προκάλεσε την παρέμβαση της αστυνομίας. Ο ζωγράφος, πολύ νωρίς, είδε στα ανδρικά μοντέλα της εποχής το ήθος των αρχαίων αγαλμάτων. Και δεν τον σταμάτησε τίποτε, ούτε βεβαίως η κρατική καταστολή.
Ο Γιάννης Τσαρούχης (1910-1989) ζωγραφίζει αυτό που βλέπει και το ζωγραφίζει όπως το βλέπει. Τόλμησε ν’ αποδώσει έναν παίχτη του μπάσκετ, μόλις το 1949, σε μία στάση μνημειακή, μπροστά από ένα σκηνικό που μοιάζει θεατρικό. Εκεί, βλέπει κανείς την χρωματική επίδραση του Ματίς, περασμένη όμως μέσα από την Ανατολή, το φαγιούμ, το Βυζάντιο και, βέβαια, τον Θεόφιλο που τόσο αγάπησε ο Τσαρούχης.
